Engagement Leeft!

Op mijn vorige blog over de uitspraak van Richard Branson: ‘Klanten komen niet eerst!’ kreeg ik tal van mooie reactie en meer dan 4500 likes tot dusver. Dank hiervoor!

Aanvankelijk had ik nog last had van een klein stemmetje dat zei dat ik het succes van de post met name te danken had aan de karakteristieke kop van Richard Branson. Maar jullie mooie reacties op de post én de directe mailtjes maakten mij duidelijk dat: Employee Engagement leeft! Om meer dan één reden. En daar moeten we dus wat mee doen! En dat kan ik niet alleen.

Misschien herkende jij je in die medewerker die zich de afgelopen jaren niet op de eerste plaats gezet heeft gevoeld. Had jij ook last van die continue stroom van reorganisaties zonder heldere visie? Heb jij gerouwd om vertrekkende collega’s of baanverlies? Werd jij onder grote druk gezet en moest je in een vaak negatieve werksfeer je werkzaamheden uitvoeren? ‘Wat nou medewerkers eerst? Klanten? Engagement? Ik ben blij dat ik in het weekend me nog enigszins kan ontspannen. Met plezier naar het werk? En energie naar huis? Dat is al even geleden! ZZP-ers die van bedrijf naar bedrijf zwerven bevestigen eveneens de schralere werkomstandigheden zonder oprechte zorg en aandacht voor medewerkers.

Mij valt op dat deze verhalen veelal komen van traditionele bedrijven: financiële instellingen, overheid en soms ook de zorg. Zij hebben feitelijk de boot al jaren geleden gemist als het gaat om Engagement. Zo werden ze ook meer dan anderen geraakt door de economische en zijn ze doorgeschoten in economisch getinte reorganisaties.

Nieuwkomers doen het beduidend beter als het gaat om het creëren van de juiste cultuur, het juiste leiderschap. Van hieruit lukt het hen een mooie Medewerkers Engagement, de ultieme Customer Engagement en Customer Experience te creëren. Neem Netflix bijvoorbeeld. Die neemt alleen de beste medewerkers aan! Geeft ze betere voorwaarden dan de concurrentie, plus de maximale vrijheid en verantwoordelijkheid! En geeft ze tot slot extreem uitdagende doelstellingen! Het leiderschap wordt op dit alles aangepast.

Als Shining Xcellence verbinden we graag én geloven we dat je door elkaar te inspireren, samen kunt veranderen. Daarom vraag ik je nu ook om hulp bij de Engagement Challenge: Ook jij hebt op enig moment in je leven een ervaring gehad met een (werk)omgeving of een leider die jou echt op de eerste plek heeft gezet. Het kan dus ook heel goed zijn dat dit niet op je werk maar bij een sportvereniging of een vrijwilligersorganisatie is geweest. Wil je deze ervaring kort met ons delen in de comments? Het maakt niet uit of dit is als medewerker/zzp-er of als leider is. Zo kunnen we die bedrijven die nog zoeken naar hoe ze hun medewerkers  op de eerste plaats zetten, inspiratie geven. En zo kunnen we de wens die meer dan 4500 linked-in member hebben geliked: Het op de eerste plaats zetten van je medewerkers in 2017 zeker realiseren! Dank je wel alvast voor je moeite!